Vuonna 1934 rakennettu Salle Saint Joseph oli alunperin pienen katolisen seurakunnan juhlasali. Se sijaitsi entisen kotini takapihalla, ja kun se oli ollut myynnissä kymmenkunta vuotta, ostin sen pilkkahintaan vuonna 1999. Senkin jälkeen se vietti vielä vuosia tyhjillään ja toimettomana, kunnes lopulta päätin remontoida siitä itselleni kodin. Eri lupien saamiseen vierähti pari-kolme vuotta ja rakennustyöt alkoivat vasta vuonna 2013. Toivon muuttavani uuteen kotiini Pyhän Joosepin saliin alkuvuodesta 2015.

mercredi 3 décembre 2014

Stressiä, stressiä

Koko remontin stressaavin jakso alkoi syyskuun puolivälin tienoilla, kun lattiaa alettiin kunnostaa. Alkuperäinen laattalattia oli ruma eikä sen alla ollut minkäänlaista eristystä, joten sitä ei voinut säilyttää.

Ensiksi lattia eristettiin tällaisilla muovilevyillä, joiden alla on styroksieristys:



Niiden päälle asennettiin lattialämmitysputket - tilan korkeuden vuoksi peruspattereista ei juuri olisi iloa.


Keskiviikkoaamuna 24. syyskuuta stressipisteet saavuttivat huippunsa: betoniauto oli tulossa kymmeneltä, mutta kello kahdeksalta havaittiin, että valmistelutöissä oli puutteita. Onneksi betonilattiatöistä vastaavan firman työmiehet olivat rivakoita ja mukavia, ja he auttoivat meitä viimeisissä valmisteluhommissa.



Täsmälleen kymmeneltä betoniauto sitten saapui ja tukki koko kadun. Autosta betoniputki johdettiin kahden naapuripihan yli salin sisälle.




Saliin tulee kylpyhuonetta ja parvea lukuun ottamatta hiottu betonilattia, jonka päälle ei siis tule mitään laattoja tms. Sävyksi valitsin tummanharmaan, mutta väriaine lisätään betoniin vasta sen jälkeen, kun lattia on jo valettu. Keskiviikkona puolenpäivän aikaan salissa näytti siis tältä:




Väriaineen sekoitus ja lattian hionta tehdään propellimaisilla koneilla - sen vuoksi tällaista betonia kutsutaan ranskan kielellä usein "helikopteribetoniksi".


Tämä vaihe alkoi keskiviikkona iltapäivällä ja jatkui aamuyöhön kello neljään.




Perjantaiaamuna (26.9.) lattiaan leikattiin saumat, joiden tarkoituksena on ainakin osittain estää railojen ja halkeamien syntymistä betonilattiaan.






Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire